Translate

Saturday, December 26, 2015

මල්කාන්ති ජයසිංහ නැමති බාලදක්ෂිකාව


මං අද කලාකාරිනියක ලෙස මිනිසුන්ගේ සන්තානයේ ඇති ගැඹුරු දේ දකිනවා - ප්‍රවීණ රංගන ශිල්පිනි මල්කාන්ති ජයසිංහ


අැය, සැබැවින්ම රංගනයෙහි ප්‍රතිභාව විදහලූ ප්‍රවීණ කලා ශිල්පිනියකි. දසක තුනකට ආසන්න ඇගේ කලා දිවියේදී වේදිකාව, පුංචි තිරය සහ රිදී තිරයට ද එක්‌ව පෑ රංගන දක්‌ෂතාවන් නිසාවෙන් ප්‍රේක්‍ෂක මතකයන් තුළ සදා ලැඟුම් ගැනීමට වාසනාව ලද්දියකි. එපමණදු නොව මේ ත්‍රිත්වයේදීම සම්මාන, ඇගැයීම් සහ ගෞරව සහතික හිමිකර ගැනීමට ද ඕ සමත් වන්නීය. මේ දිනවල පුංචි තිරයේ විකාශය වන 'සකි සඳ සුවාරිස්‌' සහ 'මුතු පලස්‌ ටෙලි නාට්‍ය නිර්මාණයන්හි රංගනයේ යෙදෙමින් ඔබේ නිවසේ ආලින්දය සරසන මේ කලා ශිල්පිනිය, කලා ලොවේ කිසිවකුගේ සිත් නොරිදවමින් තමන්ගේ කාර්යයේ යෙදෙන්නියක ලෙස ප්‍රචලිතය. ඕ, පාසල් සමයේ ද නිශ්ශබ්ද චරිතයකි. එහෙත් එදා ක්‍රීඩාවට ද ඇය දැක්‌වූ දක්‌ෂතාවන් එමටය. කලාවට එක්‌වීමේ ආශාව ඇය තුළ ජනිත වූයේ පාසලේ බාලදක්‍ෂ ව්‍යාපාරය හා එක්‌වීමට ලැබුණු අවස්‌ථාව නිසාවෙන්ය. කෙසේ හෝ කාලයාගේ ඇවෑමෙන් කලා ලොව දොරගුළු විවර කොට ගත් ඇය බොහෝ හැදැරීම් මතින් දිනෙන් දින සිය රංගනයන් ඔපමට්‌ටම් කර ගැනීමට සමත්කම් දක්‌වන්නීය. මෙතෙක්‌ ඇය රංගනයෙන් දායක වූ සෑම චරිතයක්‌ම ප්‍රේක්‍ෂක සිත් සතන් සනහාලූ බව නොරහසකි. 'දිවයින සිනමා කලා' අද ඇය විමසන්නේ ඇගේ කලා දිවියේ රුව ගුණ වරුණ ඔබට පැවසීම වෙනුවෙනි. ඕ සැබැවින්ම ඔබටත්, අපටත් ලෙන්ගතු, අප සැමගේම හදවත් දිනාගත් ප්‍රවීණතම කලා ශිල්පිනියකි. ඇය නමින් මල්කාන්ති ජයසිංහ ය. මේ.. ඇයත්, අපත් අතර ගලා ගිය සොඳුරු කතාබහක සංක්‍ෂිප්ත සටහනයි...

එදා ක්‍රීඩාවට හපනියක වූ ඔබ, අද රටක ආදරය ලබන්නට වාසනාවන්ත වූ කලා ශිල්පිනියක්‌. කොහොමද ඒ අතීතය සහ, මේ ගෙවෙමින් පවතින වර්තමානය ගැන දකින්නේ...?

මගේ ගම හලාවත. ඒත්. පාසල් දිවියේදී මූලික අධ්‍යාපනය ලැබුවේ බම්බලපිටිය ලින්ඩ්සේ බාලිකාවේ ඊට පස්‌සේ හලාවත ශාන්ත මරියා විද්‍යාලයේදී උසස්‌ පෙළට මුහුණ දුන්නා. ඒ කාලේ ජවන හා පිටිය ක්‍රීඩාවන්ට දක්‍ෂතා දැක්‌වූවා. වොලිබෝල්, එල්ලේ ක්‍රීඩාවන්ටත් එක්‌ව සිටියා. පාසලේ බාලදක්‍ෂ ව්‍යාපාරයට එක්‌වීමට අවස්‌ථාව ලැබුණු නිසාම කලාවටත් ආශාවක්‌ ඇති වුණා. ඒත් මේ තරම් දුර ගමනක්‌ එන්න ලැබෙයි කියා සිතුනේ නැහැ.

සිතු දේ නොම වෙයි, නොසිතු දෙයම වෙයි" ලොව දම් කැරකෙනවා.. කියලා කියන්නේ ඒ නිසා නොවේද?

ඇත්තෙන්ම ඔව්. එදා පාසලේදී සාහිත්‍ය දිනයට කළ නාටකය මට තවම මතකයි. මම කළේ පිරිමි චරිතයක්‌. එතනදී මට හොඳම නළුවාට හිමි සම්මානය ලැබුණා. පසුකාලීනව මා කොළඹ පැමිණ පුද්ගලික ආයතනයක රැකියාවක්‌ කළා. පාසල් කාලයේ සිටම වේදිකා නාට්‍ය නැරඹීමට සහ එහි රංගනයට මට තිබුණේ පුදුම ආශාවක්‌.

ඔබේ ඒ පුදුම ආශාව සැබෑවක්‌ වුණේ කොතනදී ද..?

පුවත්පතක තිබූ දැන්වීමකට අනුව යමින්, ප්‍රවීණ නාට්‍යවේදිනී සෝමලතා සුබසිංහ මහත්මියගේ නාට්‍ය හා රංග කලා පාසලට ඇතුළත් වුණා. ඇය යටතේ බොහෝ හැදැරීම් කළ බව පවසන්නේ කෘතවේදීත්වය පුද කරමින්. ඒ අතරතුර ප්‍රවීණ කලා ශිල්පී ධර්මසේන පතිරාජ මහතා හඳුනා ගැනීමට ලැබුණා. මහවැලි ව්‍යාපාරය ගැන එවකට ඔහු කළ වාර්තා චිත්‍රපටයට රංගනයෙන් දායකවීමට අවස්‌ථාව ලැබුණා. මේ අවධියේදී මුල් වරට වේදිකාවේ සුවඳ ආග්‍රාහණය කිරීමට මට අවස්‌ථාව උදාවුණා. ඒ සුබසිංහ මහත්මියගේ 'විකෘති' හරහා. මම කළේ මවගේ චරිතය. ඊට පසු 'මූදු පුත්තු', ධර්මසිරි බණ්‌ඩාරනායකයන්ගේ 'ධවල භීෂණ', 'ඒකාධිපති', 'මකරාක්‌ෂයා', රංජිත් ධර්මකීර්තිගේ 'මෝදර මෝල', 'මේඝ' සහ ප්‍රවීණ නාට්‍යවේදී කේ. බී. හේරත් මහතාගේ 'දොaන කතරිනා' ඇතුළු වේදිකා නාට්‍ය ගණනාවකට එක දිගට රංගනයෙන් දායක වුණා.

1995 දී පැවති රාජ්‍ය නාට්‍ය උළෙලේදී ඔබ හොඳම සහාය නිළිය ලෙසට මුල් වරට සම්මාන ලැබුවා. එය අමතක කොට මේ කතාබහ කරන්න බැහැ නේද...?

සත්තකින්ම ඔබ හරි. වේදිකාව වගේ රංගනයෙහි තාත්විකත්වය පිළිබිඹු කරන ස්‌ථානයකදී සම්මානයකට පාත්‍රවනවා කියන්නේ සැබැවින්ම සතුටක්‌. එදා මම ඒ සතුට තුරුළු කරගන්නට වාසනාවන්ත වුණා. ඒ විතරක්‌ නොවෙයි මගේ ඉදිරියට ඒ අවස්‌ථාව සවිය සහ ශක්‌තිය කරගැනීමටත් වගබලා ගත්තා. ඊට පසු පතිරාජ එල්. එස්‌. දයානන්දගේ 'කවුරුත් එන්නේ නෑ', 'හිරු නොදුටු මිනිස්‌සු', 'හිරු නැති ලොව', 'ගිනි දඬු හෙවන', 'පරණ අයගේ කතාවක්‌', 'කතන්දර දෙකක්‌', 'ගමරාළ දිවිය ලෝකෙට', 'හිම කුමාරි', 'ඇන්ටිගනී' ගිය වසරේ හොඳම වේදිකා නාට්‍ය ලෙස කිරුළු පැළඳු 'බර්නාඩාගේ සිපිරිගෙය', 'වන තාරාවී', 'පුතා එනකන්', ප්‍රවීණ කලා ශිල්පී ශ්‍රියන්ත මෙන්ඩිස්‌ගේ 'ගැබ්බර මිනිසා' සහ මේ දිනවල වේදිකාගත වන නාලක ස්‌වර්ණතිලකගේ 'දඟ මල්ල' ඇතුළු වේදිකා නාටක 30ක දී පමණ අපේ රටේ නාට්‍ය කලාව තුළ නම් තැබූ ප්‍රවීණ අධ්‍යක්‍ෂවරු රැසක්‌ යටතේ මට නිරූපණයන් ගෙනහැර පෑමට හැකි වූවා යෑයි පවසන්නේ සැබැවින්ම සතුටින්. මේ බොහෝ නාට්‍ය නිර්මාණ ගුණාත්මක බවින් පිරිපුන් නාට්‍ය බවට සම්මත වූ නාට්‍ය වීමත් ඒ සතුට තිව්‍ර කරවන්නක්‌.

වේදිකාවේදී තාත්විකව චරිත තුළ ජීවත් වූ ඔබ ඒ තුළින් ලැබූ සම්මාන සහ සම්මානයනට නිර්දේශවීම් සමගින් පුංචි තිරයට පැමිණි කලා ශිල්පිනියක්‌ ලෙස අද ජනතා ආදරයත් නොඅඩුව ලබන්නියක්‌. අනික ඔබ පුංචි තිරයේ නිරූපණය කළ චරිත කිහිපයක්‌ නිසාවෙන් ප්‍රේක්‌ෂකයින්ට අමතක කළ නොහැකි රංගන ශිල්පිනියක්‌. ඒ මතකයන් ගැන....

ප්‍රවීණ කලා ශිල්පී බර්මින් ලයිලි ප්‍රනාන්දුගේ 'සුර අසුර' මා රඟපෑ ප්‍රථම ටෙලි නාට්‍ය නිර්මාණය. පසුව විමලරත්න අධිකාරි මහතාගේ 'ජීවිතය සුන්දරයි', 'අශෝක හඳගමගේගේ 'දියකැට පහන'. මෙහි මගේ චරිතය වුණේ 'සුභා මිස්‌' මේ චරිතය මාව රූපවාහිනි ප්‍රේක්‍ෂකයන් අතරට ගෙන ගියා යෑයි පැවසුවොත් එය නිවැරැදියි. ජනතා ප්‍රසාදය සම්මානයකට වඩා වටිනා බව මා දන්නවා. මම එහෙම කිව්වේ සම්මානයක්‌ ලගු කිරීමකට නොවෙයි. සැබෑ ජීවිතයේදී ජනතා සම්මානය ඔවුන් ලබාදෙන්නේ අවංක වූ හදවතින්. ඒක පහසුවෙන් ලැබිය හැක්‌කක්‌ නොවෙයි. මම එය අවංකව කිව යුතුයි. ඒ අතින් මම අද ඉතාමත් වාසනාවන්ත කලා ශිල්පිනියක්‌.

චරිතයකට ආරූඪ වීමට ප්‍රථම ඒ පිළිබඳව මනා පෙර සූදානමක්‌ තිබිය යුතුයි නේද..?

සත්තකින්ම ඔව්. මගේ ටෙලි නාට්‍ය රංගන භූමිකාව ඇතුළේ මම බොහෝ චරිතවලට ජීවය මුසු කළේ ඔබ කිවූ ස්‌ථානයන් ඇතුළේ සිට තමයි. 'මලී - 01' නාටකයේදී මම කළේ වයස 80ක පමණ චරිතයක්‌. ඇය හිටි හැටියේ අවුරුදු 35ට විතර එනවා. ඇගේ ශක්‌තිය පිරිමියකුගේ වගේ. ඒ චරිතයට මට හැමෝම උදව් කළා. ඉතිං මෙවැනි චරිත නිරූපණයේදී බොහෝ අධ්‍යයනයන් කළ යුතුව තිබෙනවා. මම අනිවාර්යයෙන්ම චරිතයට ඇතුල්වීමට ප්‍රථම එහි ස්‌වභාවය ගැන ස්‌වයංව අධ්‍යයනයක යෙදෙනවා සේම දැනුවත්වීමක්‌ සිදුකරනවා. එවිට අවසානයේ චරිතයට උපරිම සාධාරණය ඉටුකළ හැකියි. ඒ නිසාවෙන් සම්මාන ඇගැයීම් ගෞරව සහ ජනතා ආදරය ඒ පිටුපස පැමිණීම වැළැක්‌විය නොහැකියි.



2011 වර්ෂය, ඔබේ රංගන දිවියට යස ඉසුරු කැන්දවූ වසර හැටියටයි මා දකින්නේ. එහි වරදක්‌ තිබේද..?

ඔව්, 2011 දී පැවති රූපවාහිනි රාජ්‍ය සම්මාන උළෙලේදී මං හොඳම නිළිය සම්මානය ලැබුවා. ඒ 'යස ඉසුරු' ටෙලිනාට්‍ය නිර්මාණයේ මා කළ මවගේ චරිතය වෙනුවෙන්. 'ඉසිදාසි', 'ධවල කඩුල්ල', zෙµංෂුයි ගෙදර', 'මලී - 1', 'පරවි දේනුව', 'අඟ පිපි මල්', 'කෙළි මඬල', 'රඟ සොබා', 'වංක ගිරිය', 'මේ වසන්ත කාලය' ඇතුළු ටෙලි නාට්‍ය නිර්මාණ සියයකට ආසන්න ප්‍රමාණයකට මේවන විට මා රංගනයෙන් දායක වී තිබෙනවා. බොහෝ තැන්වලදී මා නිරූපණය කළේ මවගේ සහ නැන්දණියගේ චරිත. ඒ අතරතුර සම්මාන 10ක ට ආසන්න ප්‍රමාණයක්‌ ලැබුවා. කලා ශිල්පිනියක ලෙස තෘප්තිමත් වීමට එය හොඳටම ප්‍රමාණවත්. ගුවන් විදුලි හඬකැවීම් ශිල්පිනියක ලෙසත් මා කටයුතු කරන්නේ බොහෝ කලක සිටයි.

සිනමාවේත් ඔබේ සම්මානනීය රංගනයෙහි සලකුණු ඉතිරිව තිබෙනවා. ඒ ගැනත් පැවසුවොත්...

ප්‍රවීණ සිනමාවේදී වසන්ත ඔබේසේකර මහතාගේ 'දොරකඩ මාරාව' මගේ ප්‍රථම සිනමා රංගනය. එහිදී මා ප්‍රවීණ රංගධර සනත් ගුණතිලක මහතාගේ සොයුරියගේ චරිතය නිරූපණය කළා. 'දොරකඩ මාරාව' ඒ වසරේ ඕ.සී.අයි.සී. කුසලතා සම්මාන, ජනාධිපති සම්මාන ලැබුවා. මා හොඳම නැඟී එන රංගන ශිල්පිනිය ලෙස සම්මාන ලැබුවා. ඊට පසු සරත් වීරසේකර මහතාගේ 'ගාමණී' හෙක්‌ටර් කුමාරසිරිගේ 'අභිනික්‌මන' විමුක්‌ති ජයසුන්දරගේ 'සුළඟ' සත්‍යජිත් මාඉටිපේගේ 'බොරදිය පොකුරු' සඳහාත් මා රංගනයෙන් එක්‌වූවා.

ඔබ කලාව තුළින් ජීවිතය දකින්නියක්‌ බව පැවසුවා....

ඇත්තෙන්ම ඔව්. කලාකාරිනියක ලෙස මට මිනිසුන්ගේ සන්තානයේ ඇති ගැඹුරු දේ දැකිය හැකිව තිබෙනවා. ඔවුන්ගේ ආදරය නිරතුරුව අත්දකිනවා. ඒ ආදරයට මමත් ආදරය කරනවා සේම ගෞරව කරනවා. ඒ නිර්ව්‍යාජ ආදරය මාව ජීවත් කරවන බව මට හැඟෙනවා. මම අදටත් පාරේ බස්‌ එකේ ගමන් බිමන් යන සාමාන්‍ය ගැහැණියක මිස සම්මානයෙන් හෝ ලැබුණු ගෞරවයන්ගෙන් ඉලිප්පුණු කලා ශිල්පිනියක්‌ නොවෙයි. ඒකයි මම ඔබට කීවේ ජීවිතය දුටුවේ කලාවෙන් කියලා.

කලාවෙන් ජීවිතය දුටු ඔබ, ආදරයට ආදරය කළ කලා ශිල්පිනියක්‌. අද ඔබ සැමියාට සෙනෙහෙබර බිරිඳක්‌ සේම, දරුවන්ට දයාබර මවක්‌. ඒක කලා ලොවේ ඇතැමුන්ට ආදර්ශයක්‌ විඳිහටයි මා දකින්නේ....

මගේ සැමියා ලාල් චන්ද්‍රසිරි. ඔහු වෘත්තියෙන් ගුරුවරයෙක්‌. ඒ වගේම කලා ශිල්පියෙක්‌. සෝමලතා මහත්මියගේ නාට්‍ය හා රංග කලා පාසලේ ඉගෙනුම ලබන අවධියේ තමයි අපි ඇසුරු කරන්නට පටන් ගත්තේ. ඒක ආදරයකට පෙරළුනා. ටික කාලයක්‌ නොවෙයි, වසර 7ක්‌ ම අපි ආදරය කළා. අපටත් බාධා නොතිබුණා නොවෙයි. ඒත් අවසානයේ අපි විවාහ වුණා. දැන් අපිට දරුවෝ දෙදෙනයි. පුතා හිරන්‍ය කලාවටත් දක්‍ෂයි. ක්‍රීඩාවෙන් ජාත්‍යන්තරයත් දිනා තිබෙනවා. දුව අමන්දි අධ්‍යාපන කටයුතුවල නියෑලී සිටිනවා. අපි හැමෝටම සතුටින් සිටිය හැකි පරිසරයක සිට තමයි මා කලාව කරන්නේ.

ඔබේ පවුලේ තොරතුරුත්, මේ පැමිණි ගමනට සවිය සහ ශක්‌තිය සැපයූ සිහි කළ යුතු පිරිස පිළිබඳවත් පැවසුවොත්...

මගේ පවුලේ සාමාජිකයන් 6 යි. මම වැඩිමලා. අනිත් අය කලාවට සම්බන්ධ නැතත් මට සහාය ලබා දෙනවා. සෝමලතා සුබසිංහ, ධර්මසිරි බණ්‌ඩාරනායක, කේ. බී. හේරත්, මොහාන් ජී. රංගනාත්, රංජිත් ධර්මකීර්ති, කෞෂල්‍යා ප්‍රනාන්දු, වික්‌ටර් රාමනායක, ප්‍රියන්ත සිරිකුමාර, භනුර මලිත්, කාංචන අමරරත්න, නලින් මාපිටිය, දයාල් සුරංග, කුසුම් රේණු සහ කලා ලොවේදී මට සහය ලබාදෙන සියලුම සහෝදර රංගන ශිල්පි ශිල්පිනීන්වත් දයාබර ප්‍රේක්‍ෂක ජනතාවත් හදවතින්ම සිහිපත් කරන්නට මෙය අවස්‌ථාව කරගැනීමට කැමතියි.

රංගනය යනු ඇය ජන්මයෙන්ම රැගෙන ආ දක්‌ෂතාවකි. ප්‍රවීණ කලා ශිල්පීන්ගේ ඇසුර සහ ඒ ඔස්‌සේ ලැබූ ආභාෂයන් තුළින් ඇගේ රංගනයන් තව තවත් ඔප මට්‌ටම් වූ බව ද නොරහසකි. ඒ නිසාවෙන්ම අද ඇය කතා බහට නතු වූ ජනතා ආදරය දිනූ සම්මානනීය රංගන ශිල්පිනියකි. ලැබෙන චරිත වෙනුවෙන් මිලක්‌ නියම කළ හැකි මට්‌ටමක සිටින ඇය, කිසි විටක චරිත වෙනුවෙන් විකිණීමට සූදානම් නොමැති චරිතයකි. එබැවින් ඇගේ ජීවන චරිතයම කලාවට ගෞරවයකි. සෙස්‌සන්ට ආදර්ශයකි. අද දින සිය ඡන්ම දිනය සමරන මේ ප්‍රවීණ කලා ශිල්පිනියට සුබ පතන අපි, ඇයට නිදුක්‌ නිරෝගී චිර ජීවනය ද පතමු.


විශේෂ ස්තූතිය
දිවයින පුවත්පතේ සුජීව තත්සරට හා ඡායාරූප- වාසල සේනාරත්න



No comments:

Post a Comment