රට රටවල සංචාරය යෙදෙමින් වීර වික්රමවල
යෙදෙන ටින්ටින් චරිතය නිර්මාණය කරනු ලැබුවේ බෙල්ජියම් කාටූන් ශිල්පී ජෝර්ජ්
රෙමී විසිනි. ඔහු ටින්ටින් කතා නිර්මාණය කළේ 'හර්ජ්' යන අනුවර්ථ නාමයෙනි. පළමු වරට ටින්ටින් වික්රමයක් එළිදැක්වූයේ 1930 දීය. හර්ජ් බාලදක්ෂයෙකි. මේ නිසාවෙන් ටින් ටින් ද බාලදක්ෂයෙක් විය.
වසර
88 ට පෙර අද වැනි දවසක The Adventures of Tintin හෙවත් " ටින් ටින්ගේ
වීරක්රියා " මුල්වරට මුද්රිත ප්රකාශනයක් ලෙස කල එළි දුටුවේය. බෙල්ජියානු
පුවත්වපතක් වන Le Petit Vingtième (The Little Twentieth) හි ළමා අතිරේකය
වන Le Vingtième Siècle (The Twentieth Century)හි මුල්වරට ප්රංශ බසින්
පලවන්නේ ටින් ටින් තම කීකරු සුරතලා ස්නෝවි සමග ක්රෙම්ලිනය වටා ඇවිද යන
ආකාරය ය. මේ සියල්ලම පසුපස සිටින්නේ එවකට 22 හැවිරිදි වූ බෙල්ජියානු
සිත්තරා "හර්ජේ" ය. ඔහුගේ සැබෑ නම වන්නේ Georges Prosper Rem ය.
එදා සිට ඇරඹෙන "ටින් ටින් ගේ වීරක්රියා " ලොව පුරා අතිශය ජනප්රියත්වයට
පත් වන්නේ විසිවන සියවසේ වඩාත්ම ජනාදරයට පාත්ර වූ එක් කාටුන් කතාංගයක්
ලෙසින් ද ඉතිහාසයට එක් වේ. එහි සිටින්නේ ටෙරියර් වර්ගයට අයත් දඟකාර
සුනඛයෙක් සහ හැඟීම් විරහිත මුහුණක් ඇති ගැටවරයෙකි. නුමුදු ඒ වටා රොක් වන
බාල මහළු රසික පිරිස් අද දක්වාම වෙනස් වන්නේ නැත. 1940 වසර වන විට ටින්
ටින් ට සමුදීමට කාලය එළඹී ඇතැයි "හර්ජේ" තීරණය කළ නුමුදු 1983 වසරේ දී
මෙලොවින් සමුගන්නා තෙක්ම තම තීරණය ක්රියාත්මක කිරීමට ඔහු අපොහොසත් විය.
ඔහු පසු වූයේ මහත් පීඩනයකින් සහ කණස්සලකිනි. තමා , තම සාර්ථකත්වයේම වහලකු
වී ඇතැයි සිතූ "හර්ජේ" මානසික අවපීඩනයකින් පෙළුණු බව ද සඳහන් වේ. නමුත් මේ
කිසිවක් නොදන්න ටින් ටින් සහ ස්නෝවි නිමක් නොමැතිව සොරුන් පසුපස දුවන්නට
වූහ.
හර්ජේ ගේ පින්සලෙන් පණ ලැබූ ටින් ටින් පා නොතැබූ රටක් නැති තරම් ය. ඇමරිකාව , කොන්ගෝව, ටිබෙටය , ජපානය වැනි රටවල් වල වීරක්රියා පානා ටින් ටින් විටෙක ශ්රී ලංකාව සහ කොළඹ පිළිබඳව ද සඳහන් කර ඇත. නමුත් හර්ජේ ඒ වනතුරු මේ කිසිම රටකට සංචාරය කර තිබුණේ නැත. පසුකාලීනව ඔහු තම බිරිඳ සමග ඇමරිකාව සහ තායිවානයට පමණක් සංචාරය කිරීමට කටයුතු කළේය.
මේ ඇසූ පිරූ තැන් මදකම නිසා දෝ ටින් ටින් හරහා හර්ජේ ට සිදු වූ අත්වැරදීම් බොහෝ ය. Tintin in the Congo හේතුවෙන් ඔහු වර්ණභේද වාදියෙකු ලෙස හංවඩු ගැසුණු අතර මෑතක් වන තුරුම කොංගෝවේ කළු ජාතික උගතුන් එම පොතට එරෙහිව නීති උපදෙස් ඉල්ලා සිටින්නට වූහ. යුරෝපියානු රටවල එම කෘතිය ළමා කියවීම් වලින් ඉවත් කරන්නට තීරණය කරන මට්ටමට එම අරගලය ප්රබල විය. කොන්ගෝවට යන ටින් ටින් සුදු ජාතිකයෙකු වීම නිසාම කළු ජාතික ස්වදේශිකයන්ගේ ගරු බුහුමනට ලක් වන බව හර්ජේ ගේ කතාව තුළින් මැනවින් චිත්රණය වේ. " සුදු මිනිසුන් ශ්රේෂ්ඨයි..." යනුවෙන් ටින් ටින් ට ආචාර කරන ස්වදේශික කාන්තාව පවසන "White man very great. White mister is big juju man". වැකිය හරහා මේ සමස්ත විරෝධතාවට හේතුභූත කරුණු ගැබ්ව තිබිණ.
The Black Island හිදී ටින් ටින් යනු ගැටවරයෙක් බවත් ඔහු වීරයෙකු වී ඇත්තේ ළමා ලෝකයේ බවත් අමතක කරන හර්ජේ ඔහු අතට තුවක්කුවක් දී " එක අඩියක් තිබ්බොත් උඹලා මරුම් කනවා " ( One more step and your'e dead) යැයි ටින් ටින් ලවා මැරයින්ට තර්ජනය කරවයි. නමුත් ඔහුගේ කෘතීන්වල ඉංග්රීසි පරිවර්තකයින් එම වදන් සහ එවැනි ප්රචණ්ඩ ක්රියා ළමා මනසට අයෝග්ය බැව් පැහැදිලි කර දෙති. වහාම ඊ ළඟ මුද්රණයේ සිට එය සංශෝධනයට ලක් වී ටින් ටින් නිර්භීත නමුත් උපක්රමශීලි ගැටවරයෙක් බවට පත් වෙයි. " අනෙක් පැත්තට හැරිලා අත් උස්ස ගන්නවා " (Get back and put your hands up !) යනුවෙන් පවසන ටින් ටින් ළමා ලෝකයට ගැලපෙන හික්මීමකින් යුතු වීරයෙක් ලෙස හැඩ ගැසේ.
සිය නිර්මාණ දිවිය පුරාම ටින්ටින් නිසා සිදුවන වැරදීම් වලින් හෙම්බත් නොවන හර්ජේ ට ඊ ළඟ අභියෝගය එල්ල වන්නේ The Blue Lotus අඳින්නට යාමේදී ය. ඒ සඳහා චීනය පිළිබඳ හර්ජේ සමග උපදෙස් සහ අදහස් හුවමාරු කරගන්නා චීන මිතුරෙක් විය. හර්ජේටත් නොදැනී එම මිතුරාගේ පුද්ගලික කියැවීම් සහ දේශපාලනික දර්ශනය මේ ජනකාන්ත ළමා කාටූන් නිර්මාණය සමග මිශ්ර වී තිබිණ. ටින් ටින් දෙරටක් අතර දෝලනය වන දේශපාලනික ප්රකාශනයකට හසු වූ බව වටහාගනිද්දී හානිය සිදු වි හමාරය. චීන මිතුරාගේ ජපන් විරෝධී බව "හර්ජේ" ඇඳි ජනාකීර්ණ චීන නගර වලින් පිළිබිඹු වේ. එම නගරවල "ජපන් බඩු වර්ජනය කරනු" සහ "අධිරාජ්යවාදයට නැවතීම " යනාදී විරෝධතා සහිත පෝස්ටර් දක්නට තිබූ අතර ඊ ළඟ සංස්කරණයේ දී ඒවා ද ඉවත් කරගන්නට හර්ජේ ට සිදු විය.
වැරදීම් රැසක් මැද අභියෝග වලට මුහුණ දෙන ටින් ටින් දසක අටක් අභිබවා නොනැවතී ඉදිරියට යන්නේය. ලොව දස දෙස පැතිරුණු සෑම වයස් තරාතිරකම මිනිස් හදවත් දිනා ගැනීමම සුළුපටු කටයුත්තක් නොවේ. පළමුව ටින් ටින්ව අඳින හර්ජේ ඔහුගේ තනියට විශ්වසනීය සගයා වූ ස්නෝවි නම් වූ බලු පෝතකයෙකු ද ඇඳ දෙන්නේය. එදා බලු පෝතකයෙකු වෙනුවට ටින් ටින් ට තවත් මිනිස් සගයෙකු ඇඳ නොදීමට ගත් තීරණය හර්ජේ තම ජීවිත කාලයටම ගත් හොඳම තීරණය විය හැකිය. එසේ වූවානම් අද වනවිට සමරන්නට දෙයක් ඉතුරු නොවන බැවිනි. මිත්රවරුනි , මෙය මිනිස් සිතුවමක් පවා විශ්වාස කළ නොහැකි යුගයකි.
උපුටා ගැනීම
සහන් කසීර වික්රමසිංහ
හර්ජේ ගේ පින්සලෙන් පණ ලැබූ ටින් ටින් පා නොතැබූ රටක් නැති තරම් ය. ඇමරිකාව , කොන්ගෝව, ටිබෙටය , ජපානය වැනි රටවල් වල වීරක්රියා පානා ටින් ටින් විටෙක ශ්රී ලංකාව සහ කොළඹ පිළිබඳව ද සඳහන් කර ඇත. නමුත් හර්ජේ ඒ වනතුරු මේ කිසිම රටකට සංචාරය කර තිබුණේ නැත. පසුකාලීනව ඔහු තම බිරිඳ සමග ඇමරිකාව සහ තායිවානයට පමණක් සංචාරය කිරීමට කටයුතු කළේය.
මේ ඇසූ පිරූ තැන් මදකම නිසා දෝ ටින් ටින් හරහා හර්ජේ ට සිදු වූ අත්වැරදීම් බොහෝ ය. Tintin in the Congo හේතුවෙන් ඔහු වර්ණභේද වාදියෙකු ලෙස හංවඩු ගැසුණු අතර මෑතක් වන තුරුම කොංගෝවේ කළු ජාතික උගතුන් එම පොතට එරෙහිව නීති උපදෙස් ඉල්ලා සිටින්නට වූහ. යුරෝපියානු රටවල එම කෘතිය ළමා කියවීම් වලින් ඉවත් කරන්නට තීරණය කරන මට්ටමට එම අරගලය ප්රබල විය. කොන්ගෝවට යන ටින් ටින් සුදු ජාතිකයෙකු වීම නිසාම කළු ජාතික ස්වදේශිකයන්ගේ ගරු බුහුමනට ලක් වන බව හර්ජේ ගේ කතාව තුළින් මැනවින් චිත්රණය වේ. " සුදු මිනිසුන් ශ්රේෂ්ඨයි..." යනුවෙන් ටින් ටින් ට ආචාර කරන ස්වදේශික කාන්තාව පවසන "White man very great. White mister is big juju man". වැකිය හරහා මේ සමස්ත විරෝධතාවට හේතුභූත කරුණු ගැබ්ව තිබිණ.
The Black Island හිදී ටින් ටින් යනු ගැටවරයෙක් බවත් ඔහු වීරයෙකු වී ඇත්තේ ළමා ලෝකයේ බවත් අමතක කරන හර්ජේ ඔහු අතට තුවක්කුවක් දී " එක අඩියක් තිබ්බොත් උඹලා මරුම් කනවා " ( One more step and your'e dead) යැයි ටින් ටින් ලවා මැරයින්ට තර්ජනය කරවයි. නමුත් ඔහුගේ කෘතීන්වල ඉංග්රීසි පරිවර්තකයින් එම වදන් සහ එවැනි ප්රචණ්ඩ ක්රියා ළමා මනසට අයෝග්ය බැව් පැහැදිලි කර දෙති. වහාම ඊ ළඟ මුද්රණයේ සිට එය සංශෝධනයට ලක් වී ටින් ටින් නිර්භීත නමුත් උපක්රමශීලි ගැටවරයෙක් බවට පත් වෙයි. " අනෙක් පැත්තට හැරිලා අත් උස්ස ගන්නවා " (Get back and put your hands up !) යනුවෙන් පවසන ටින් ටින් ළමා ලෝකයට ගැලපෙන හික්මීමකින් යුතු වීරයෙක් ලෙස හැඩ ගැසේ.
සිය නිර්මාණ දිවිය පුරාම ටින්ටින් නිසා සිදුවන වැරදීම් වලින් හෙම්බත් නොවන හර්ජේ ට ඊ ළඟ අභියෝගය එල්ල වන්නේ The Blue Lotus අඳින්නට යාමේදී ය. ඒ සඳහා චීනය පිළිබඳ හර්ජේ සමග උපදෙස් සහ අදහස් හුවමාරු කරගන්නා චීන මිතුරෙක් විය. හර්ජේටත් නොදැනී එම මිතුරාගේ පුද්ගලික කියැවීම් සහ දේශපාලනික දර්ශනය මේ ජනකාන්ත ළමා කාටූන් නිර්මාණය සමග මිශ්ර වී තිබිණ. ටින් ටින් දෙරටක් අතර දෝලනය වන දේශපාලනික ප්රකාශනයකට හසු වූ බව වටහාගනිද්දී හානිය සිදු වි හමාරය. චීන මිතුරාගේ ජපන් විරෝධී බව "හර්ජේ" ඇඳි ජනාකීර්ණ චීන නගර වලින් පිළිබිඹු වේ. එම නගරවල "ජපන් බඩු වර්ජනය කරනු" සහ "අධිරාජ්යවාදයට නැවතීම " යනාදී විරෝධතා සහිත පෝස්ටර් දක්නට තිබූ අතර ඊ ළඟ සංස්කරණයේ දී ඒවා ද ඉවත් කරගන්නට හර්ජේ ට සිදු විය.
වැරදීම් රැසක් මැද අභියෝග වලට මුහුණ දෙන ටින් ටින් දසක අටක් අභිබවා නොනැවතී ඉදිරියට යන්නේය. ලොව දස දෙස පැතිරුණු සෑම වයස් තරාතිරකම මිනිස් හදවත් දිනා ගැනීමම සුළුපටු කටයුත්තක් නොවේ. පළමුව ටින් ටින්ව අඳින හර්ජේ ඔහුගේ තනියට විශ්වසනීය සගයා වූ ස්නෝවි නම් වූ බලු පෝතකයෙකු ද ඇඳ දෙන්නේය. එදා බලු පෝතකයෙකු වෙනුවට ටින් ටින් ට තවත් මිනිස් සගයෙකු ඇඳ නොදීමට ගත් තීරණය හර්ජේ තම ජීවිත කාලයටම ගත් හොඳම තීරණය විය හැකිය. එසේ වූවානම් අද වනවිට සමරන්නට දෙයක් ඉතුරු නොවන බැවිනි. මිත්රවරුනි , මෙය මිනිස් සිතුවමක් පවා විශ්වාස කළ නොහැකි යුගයකි.
උපුටා ගැනීම
සහන් කසීර වික්රමසිංහ
No comments:
Post a Comment